انتشار : چهارشنبه, 20 نوامبر 2013

بازخوانی نقش تیپ پیروز و قهرمان دوم زرهی دزفول در آزاد سازی سوسنگرد محاصره سوسنگرد بدون حضور تیپ دزفول شکسته نمی شد

به اشتراک گذاشتن
برچسب ها
بازخوانی نقش تیپ پیروز و قهرمان دوم زرهی دزفول در آزاد سازی سوسنگرد

محاصره سوسنگرد بدون حضور تیپ دزفول شکسته نمی شد

مقام معظم رهبری: اگر تیپ 2 نیاید عملیات آزاد سازی سوسنگرد انجام نخواهد شد و نیامدن تیپ یعنی تعطیلی عملیات…. استعداد دشمن چنان است که آن دو گردان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ عمل نکند در حقیقت تک انجام نشده است.

به گزارش سرویس اجتماعی دزفول امروز: بی شک عملیات آزادسازی سوسنگرد یکی از برگهای زرین کتاب پر افتخار تیپ پیروز و قهرمان 2 زرهی دزفول می باشد. در این مجال به بازخوانی نقش تیپ 2 زرهی دزفول در آزاد سازی سوسنگرد خواهیم پرداخت.

سوسنگرد آن روزها خط دفاعی محکمی نداشت و فقط گروه کمی از نیروهای مردمی در فاصله حدودا 5 کیلومتر دورتر از شهر، از داخل برخی از روستاهای هم جوار، از شهر دفاع می کردند. برای همین بود که عراق خیلی زود محاصره شهر را کامل کرد. اهالی منطقه، شهر را تخلیه کرده بودند و تنها حدود 500 نفر از مدافعان در شهر حضور داشتند.

روز 23 آبان شهر کاملا محاصره بود، نیروهای داخل شهر در مسجد جامع و خانه ای که روبه روی مسجد جامع بودند. صبح آن روز عراق، سوسنگرد را زیر باران گلوله توپخانه خود قرار داد و همزمان هلی کوپترهایی هم به محور حمیدیه سوسنگرد حمله کرد. زیر چتر حمایت این گلوله باران ها، نیروای زرهی عراق از سمت غرب و جنوب به طرف سوسنگرد حرکت کردند. این در حالی بود که مدافعان شهر تنها مجهز به سلاح سبک و حداکثر ضدتانک بودند.

مدافعان جبهه غربی سوسنگرد که تعدادی پاسدار بودند موفق شدند جلوی پیشروی عراق را در روستای دهلاویه بگیرند. همزمان تیمسار فلاحی هم دستور داد یک گروهان تقویت شده از گروه رزمی 148 پیاده به محور حمیدیه سوسنگرد اعزام شوند تا پیشروی عراقی ها را از آنجا متوقف کند.

با این همه عصر آن روز، لشکر 92 زرهی اهواز در ساعت 5 بعد از ظهر اعلام کرد، سوسنگرد کاملا محاصره شده است. این اتفاق به تهران گزارش داده شد و عصر همان روز جلسه شورای عالی دفاع در تهران برگزار شد. قبل از جلسه سرهنگ سلیمی طی تماسی با تهران گزارشی از وضعیت بحرانی جبهه سوسنگرد به آیت اله خامنه ای می دهد. جلسه تشکیل و بنی صدر که آن زمان فرمانده کل نیوهای مسلح را به عهده داشت از وضعیت بحرانی سوسنگرد مطلع بود و در آن جلسه قرار می شود که چاره ای اندیشیده شود.

وضع شهر هر لحظه وخیم تر و خطر سقوط آن ساعت به ساعت بیشتر می شود. یکشنبه 25 آبان آیت اله خامنه ای به اهواز می آید و متوجه می شوند که بنی صدر کاری انجام نداده است. تانک ها به حاشیه شهر رسیده اند.

عصر روز یکشنبه 25 آبان آیت اله خامنه ای در دفتر لشکر 92 زرهی اهواز با فرماندهین نظامی و مسئولین مرتبط جلسه می گیرند. طرحی برای شکستن حصر سوسنگرد تصویب شد. مبنای طرح استفاده از تمام توان ایران در منطقه بود.

در طرح تهیه شده برای آزادسازی سوسنگرد ایران قرار بود با استفاده از تیپ 2 لشکر 92 زرهی بعنوان نیروی اصلی عمل کننده بهمراه گروه رزمی 148 خراسان، یک گروهان از تیپ 3، نیروهای ستاد جنگ های نامنظم و اعضای سپاه صبح علی الطلوع به ارتش عراق حمله کند.

بنی صدر پس از اطلاع از مصوبه جلسه، به فرمانده تیپ 2 زرهی دزفول تماس و به او دستور می دهد تا در عملیات شرکت نکند. نیمه شب به ستاد جنگ های نامنظم خبر می رسید، که از دزفول خبر دادند که تیپ 2 لشکر 92 زرهی را احتیاج داریم.آیت اله خامنه ای بلافاصله پس از شنیدن این خبر با فرمانده تیپ 2 دزفول تماس گرفته و علت را جویا می شوند که فرمانده تیپ 2 زرهی دزفول می گویند که آقای بنی صدر دستور داده و گفته است بدلیل اینکه تیپ دزفول تیپ خیلی خوبی است و برای کار دیگری در اهواز مستقر شده است و اگر در این عملیات شرکت کند، منهدم می شود از ترس انهدام این تیپ در صورت شرکت در عملیات، دستور داده تا تیپ در عملیات شرکت نکند مگر به امر.

مگر به امر یعنی، دستوری به تیپ داده شود و تیپ را امر به شرکت در عملیات کند که طبق آن، دستور بنی صدر کان لم یکن تلقی و تیپ با قدرت وارد عملیات شود.

مقام معظم رهبری در خاطرات خود از آن روزها می گویند:« اگر تیپ 2 نیاید عملیات آزاد سازی سوسنگرد انجام نخواهد شد و نیامدن تیپ یعنی تعطیلی عملیات…. استعداد دشمن چنان است که آن دو گردان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نشده است.»

بلافاصله آیت اله خامنه ای دو نامه یکی برای سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر 92 و دیگری برای سرتیپ فلاحی برای حضور تیپ 2 در عملیات و هرگونه اهمال، سستی و وقت تلفی را مورد مؤاخذه قرار داده بودند.

با نامه نگاری ها و پیگیری های آیت اله خامنه ای و پاراف نامه ها توسط شهید چمران قرار شد طبق آنچه که تصویب شده بود تیپ 2 زرهی دزفول بعنوان نیروی اصلی حمله ور وارد عملیات شود.

دقیقه ها به سختی می گذشتند و مدافعین شهر از رسیدن نیروهای پشتیبانی ناامید شده و خود را برای شهادت و یا اسارت آماده می کنند. کم کم صبح می شود و تیپ زرهی دزفول با تمام توان به همراه 2 گروهان پیاده به دشمنان بعثی حمله ور می شود. و طی چندین ساعت درگیری با نیروهای بعث موفق می شوند تا محاصره شوسنگرد را شکسته و دشمن را به عقب برانند.

بی شک عملیات آزادسازی سوسنگرد یکی از برگهای زرین کتاب پر افتخار تیپ پیروز و قهرمان 2 زرهی دزفول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید :

نام

پست الکترونیک

وب سایت

XHTML: شما می توانید از این برچسب های HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کد امنیتی *